Terug
Gepubliceerd op 19/12/2023

2023_PR_00108 - Algemene provinciebelasting bedrijven - 2024 – vaststelling - Besluit

Provincieraad
wo 13/12/2023 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Kohierbelasting.
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Jessie De Weyer, voorzitter; Inge Moors, gedeputeerde; Bert Lambrechts, gedeputeerde; Igor Philtjens, gedeputeerde; Tom Vandeput, gedeputeerde; Carine Achten; Leo Joosten; Koen Ooms; Rita Keunen; Koen Albregts; Liesbeth Fransen; Liesbet Gabriels; Myrthe Hoffmeister; Liesbeth Maris; Raf Truyens; Luc Wouters; Erhan Yilmaz; Ismail Ayed; Huub Broers; Peter Deltour; Ann Leyssens; Jochen Schuermans; Frederick Vandeput; Marijke Bruninx; Philippe Nys; Tine Jans; Danny Deneuker; Yasin Kilic; Jean-Paul Peuskens; Maurice Webers; Jos Lantmeeters, gouverneur; Wim Schoepen, provinciegriffier

Verontschuldigd

Katrien Lambrechts

Secretaris

Wim Schoepen, provinciegriffier

Voorzitter

Jessie De Weyer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_PR_00108 - Algemene provinciebelasting bedrijven - 2024 – vaststelling - Besluit

Aanwezig

Jessie De Weyer, Inge Moors, Bert Lambrechts, Igor Philtjens, Tom Vandeput, Carine Achten, Leo Joosten, Koen Ooms, Rita Keunen, Koen Albregts, Liesbeth Fransen, Liesbet Gabriels, Myrthe Hoffmeister, Liesbeth Maris, Raf Truyens, Luc Wouters, Erhan Yilmaz, Ismail Ayed, Huub Broers, Peter Deltour, Ann Leyssens, Jochen Schuermans, Frederick Vandeput, Marijke Bruninx, Philippe Nys, Tine Jans, Danny Deneuker, Yasin Kilic, Jean-Paul Peuskens, Maurice Webers, Jos Lantmeeters, Wim Schoepen
Stemmen voor 26
Inge Moors, Tom Vandeput, Igor Philtjens, Erhan Yilmaz, Raf Truyens, Koen Albregts, Ismail Ayed, Marijke Bruninx, Peter Deltour, Danny Deneuker, Liesbet Gabriels, Maurice Webers, Luc Wouters, Liesbeth Fransen, Myrthe Hoffmeister, Ann Leyssens, Philippe Nys, Jean-Paul Peuskens, Jochen Schuermans, Frederick Vandeput, Huub Broers, Tine Jans, Yasin Kilic, Liesbeth Maris, Bert Lambrechts, Jessie De Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Koen Ooms, Carine Achten, Leo Joosten, Rita Keunen
Niet gestemd 0
Ongeldige stemmen 0
2023_PR_00108 - Algemene provinciebelasting bedrijven - 2024 – vaststelling - Besluit 2023_PR_00108 - Algemene provinciebelasting bedrijven - 2024 – vaststelling - Besluit

Motivering

Argumentatie

1.Feitelijke en juridische gronden


Gelet op het provinciale meerjarenplan 2020-2025.


Gelet op de artikelen 41, 162 en 170 van de Grondwet.


Gelet op het provinciedecreet van 9 december 2005, zoals gewijzigd.


Gelet op de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten.


Gelet op de wet van 15 maart 1999 betreffende de beslechting van fiscale geschillen.


Gelet op de wet van 23 maart 1999 betreffende de rechterlijke inrichting in fiscale zaken.


Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij het decreet van 28 mei 2010 en het decreet van 17 februari 2012.


Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, zoals herhaaldelijk gewijzigd.


2.Motivering


Het heffen van een provinciebelasting is noodzakelijk om de uitvoering van de beleidsopties opgenomen in het meerjarenplan financieel mogelijk te maken.


Het opzet achter het initieel invoeren van de belasting was tevens een vereenvoudiging van de provinciale fiscaliteit.


De heffing van de belasting moet zelf efficiënt en rendabel zijn. Aldus dienen de belastingopbrengsten de administratieve kosten verbonden aan de vestiging en de invordering van de belastingaanslagen te dekken.


Een algemene en evenwichtige spreiding van de belastingdruk wordt nagestreefd over meer dan vierhonderdvijftigduizend belastingplichtigen, namelijk de gezinnen die op het grondgebied van de provincie Limburg één woongelegenheid, hoe ook genoemd, bewonen en de bedrijven (eenmanszaken en vennootschappen)  die op het grondgebied van de provincie Limburg één of meerdere vestigingen gebruiken of tot gebruik voorbehouden.


Ten overstaan van de gezinnen bestaat het belastbaar feit uit de bewoning door een gezin van één woongelegenheid, hoe ook genoemd, die op het grondgebied van de provincie Limburg is gelegen.


Ten overstaan van de bedrijven bestaat het belastbaar feit uit elke vestiging die op het grondgebied van de provincie Limburg is gelegen en die door het bedrijf wordt gebruikt of tot gebruik wordt voorbehouden.


Zowel de gezinnen als de bedrijven dienen de belasting verschuldigd te zijn afzonderlijk per woning, respectievelijk per vestiging hoe ook genoemd, die zij op het grondgebied van de provincie Limburg gebruiken of tot gebruik voorbehouden.


De belastbare grondslag moet eenvoudig meetbaar en controleerbaar zijn en bestaat derhalve uit de totale gebouwde en/of ongebouwde oppervlakte van het goed waarop de woning (gezinnen) of de vestiging (bedrijven) zich bevindt en die door de belastingplichtige wordt gebruikt of tot gebruik wordt voorbehouden.


Het oppervlaktecriterium met een daaraan gekoppelde gedifferentieerde tariefstructuur laat op adequate wijze toe om, bij benadering en in overeenstemming met het beginsel van de verdelende rechtvaardigheid, de belasting vast te stellen.


Het oppervlaktecriterium wordt als berekeningsbasis redelijk en objectief beschouwd teneinde de algemene provinciebelasting te berekenen.


De belasting beoogt belastingplichtigen met verschillende toestanden en die verscheidenheid moet noodzakelijkerwijs worden opgevangen in vereenvoudigde categorieën. De normen van een belasting kunnen niet worden aangepast naargelang de eigenheid van elk individueel geval. Er kan niet voor alle mogelijke soorten gezinnen en bedrijven (elk met hun eigen en meest uiteenlopende kenmerken) worden voorzien in een specifieke belastingregeling.


Verschillen inzake financiële draagkracht en/of economische rentabiliteit maken redelijk verantwoorde differentiatiecriteria uit voor de toepassing van het belastingreglement en het verschil in tarifering.


In het algemeen mag worden aangenomen dat de verschillen in financiële draagkracht verantwoorden dat gezinnen aan lagere tarieven worden onderworpen dan bedrijven. De activiteiten van gezinnen zijn niet gericht op een economische exploitatie, terwijl bedrijven bestendig een economisch rendement beogen en/of een winstoogmerk hebben.


Financieel kwetsbaardere gezinnen krijgen vermindering van de belasting op basis van objectieve voorwaarden. Deze voorwaarden houden verband met een tegemoetkoming die genoten wordt op basis van een onderzoek dat reeds door andere wettelijk bevoegde instanties werd uitgevoerd.


Categorieën van bedrijven die door hun aard de grond (bodem) als natuurlijk productiemiddel aanwenden en die in vergelijking met andere categorieën een lager rendement per vierkante meter oppervlakte hebben, hebben een uitzonderlijke nood aan grotere oppervlakten om een economisch leefbare (rendabele) exploitatie te kunnen realiseren. De tariefstructuur komt tegemoet aan de doelstelling van een evenwichtige spreiding in functie van de financiële draagkracht door voor deze categorieën van belastingplichtigen aangepaste tarieven te voorzien, die in overeenstemming kunnen worden beschouwd met hun financiële draagkracht.


Het heffen van minimumbelastingen is gerechtvaardigd door enerzijds de noodzaak om de administratieve kost van de belastingheffing te dekken en anderzijds doordat kan worden aangenomen dat de voorziene minimumbedragen binnen de draagkracht liggen van elke belastingplichtige.

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

Er wordt voor het aanslagjaar 2024, een algemene provinciebelasting geheven ten behoeve van de provincie Limburg op de bedrijven en economische entiteiten, opgesomd in art. 2, tot dekking van de uitgaven van het provinciaal beleid.